woensdag 21 december 2016

Let the sunshine in

De musical der musicals, of zo je wilt de musical die alle andere musicals overbodig maakt is voor mij "Hair". Oorspronkelijk een Off-Broadwayshow in 1967, maar een jaar later op Broadway en sinds die tijd is deze musical wereldwijd opgevoerd en is er in 1979 ook een film van gemaakt. Het verhaal is bekend, een groep hippies is tegen het establishment en zeker tegen de oorlog in Vietnam. Hoewel het een tijdsbeeld is van de jaren 60 en de flower power-generatie, is het desondanks een verhaal van alle tijden. Eens in de zoveel tijd is de musical in Nederland, ik heb Amerikaanse versies gezien en in 2007 een Nederlandse. Dit seizoen is er weer een Nederlandse versie en gisteren ben ik er met Harry heengegaan.

William Spaaij die de rol van Berger speelt, had een avondje vrij, dus werd zijn rol overgenomen door Tommie Christiaan, en wat was hij geweldig als leider van de 'tribe' die door iedereen voor allesweter wordt aangezien, maar eigenlijk vol met twijfels zit. Diep onder de indruk was ik van Jeffrey Italiaander die Claude speelde, de wat verlegen, zachte onbeholpen jongen die uiteindelijk de oorlog in wordt gestuurd. Maar de hele cast is goed, leuk om ook spelers te zien die op Codarts hebben gezeten, en die ik waarschijnlijk in één van hun Showcases heb gezien, vandaar dat ze me zo bekend voorkwamen, Jip Bartels, die Woof speelde, de rol die anders door Tommie gepeeld wordt, en Lucas Schilperoort.

De nummers uit de musical zijn natuurlijk één en al herkenning, ook al worden ze nu in het Nederlands gezongen. Ik moest even wennen in het begin, maar zat vrij snel in het verhaal. het decor, de belichting het was in één woord fantastisch."Walking In Space" raakte me en bij het laatste nummer het hartstochtelijk gezongen "Let The Sunshine In" had ik toch echt branderige oogjes. Want het verhaal mag dan bijna 50 jaar oud zijn, het is nog steeds actueel, zeker nu met al die oorlogen en onverdraagzaamheid in de wereld, en dat trieste gegeven werd zo heel mooi en ook terecht in deze uitvoering van "Hair" opgenomen. Juist in deze tijd kunnen we wel wat love, peace and happiness gebruiken en moeten we het zonlicht toelaten in ons leven maar ook, of misschien wel juist, in dat van anderen.

Als je de kans krijgt, ga deze geweldige musical zien!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten