dinsdag 24 januari 2017

Samen staan we sterk

'Samen staan we sterk' was het thema afgelopen zaterdag bij de uitzending van het radioprogramma 'Uit De Kast'. Het had alles te maken met het feit dat het programma ook sinds kort wordt uitgezonden op Omroep Zuidplas. Hoe zijn de zaken in gemeente Zuidplas geregeld voor de LHBt'ers? Er waren twee gasten uit Zuidplas, Jan Ambachtsheer, raadslid van de VVD aldaar en Luug Smit, jongerenwerker in Zuidplas. Zij werden door presentator René geïnterviewd. Ik vind het altijd leuk als er gasten in de studio aanwezig zijn, leuker dan een telefonisch interview. Helaas is er ook deze keer weer iets misgegaan, zodat het programma niet is terug te luisteren. De eindredacteur heeft het nu aangekaart bij degene die daar over gaat en als het goed is, is dat vanaf de volgende uitzending verholpen.

Mijn column had ook als titel 'Samen staan we sterk', ik verwoordde daarin mijn dubbele gevoel bij het woord 'samen', maar kon tegelijkertijd een aantal voorbeelden opnoemen waarin gezamenlijk iets voor elkaar krijgen heel mooi, belangrijk en noodzakelijk kan zijn. Één van die voorbeelden was het waargebeurde verhaal van de film "Pride" die ik destijds in de bioscoop had gezien. Ik heb hem op dvd, maar die zat nog in het cellofaan, maar 's avonds heb ik samen met vriendin Talitha gekeken, zij kende 'm nog niet. En ik werd er weer door geraakt.

Zondags waren er de wereldwijde protesten tegen de wijze waarop Donald Trump meent het presidentsambt te moeten vervullen. Ik vond het erg indrukwekkend, net zoals de protesten en de saamhorigheid in de film "Pride". Ik ben geen barricademens, maar ik kan me zomaar voorstellen dat met wat er nu mondiaal allemaal aan de gang is en wat er nog op ons afkomt, ik vind dat het schrijven van blogjes en columns, waarin ik zo nu en dan dit soort zaken belicht, niet meer voldoende is en ik in persoon mijn stem zal moeten laten horen.

Mijn column van afgelopen zaterdag is op de site van Roze Golf te lezen. Na de uitzending stond er weer een menigte aan de deur van de studio te applaudisseren toen ik naar buiten kwam. Dit laatste is een alternatief feit.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten