zondag 16 april 2017

Diva uit de kast

Begin dit jaar had ik aan Noes, de hoofdredacteur van het radioprogramma 'Uit De Kast', gevraagd of het leuk was om iets met Shirley Bassey te doen. Op 8 januari was ze 80 jaar geworden, en hoewel het programma er in eerste instantie is voor het maatschappelijk belang van de LHBTers en een emancipatorisch karakter heeft, ben ik er voor om soms ook eens een wat lichtere toon aan te slaan en een minder beladen onderwerp in het programma op te nemen, gewoon omdat het ook leuk is om LHBTer te zijn en niet alleen maar zwaar, moeilijk en problematisch.

Noes is altijd wel in voor iets nieuws en zei: 'Goed maak maar wat en stuur het maar naar me op'. Ik ben uitgegaan van haar 80e verjaardag en heb een vraaggesprek gemaakt tussen René, de presentator van het programma, en mij waarin we in een kleine vogelvlucht door haar carrière heen gaan met veel muziek, een paar nummers helemaal en enkele fragmenten, die ik dan zelf heb geknipt met daar waar nodig een fade in of fade out. Noes vond het prima, maar moest even kijken wanneer het in de programmering paste, en dat was de uitzending van gisteren.

René even ingepraat over hoe en wat en hoe hij het vond en eventueel nog aanvulling had. Een cdtje gebrand met de 10 stukjes muziek, die dan op een teken van mij door de technicus moest worden ingestart op het juiste moment. Het was voor iedereen nieuw, maar ik moet zeggen ik vond het erg leuk om te doen, en terugluisterend ben ik er best tevreden over, al zijn er natuurlijk altijd verbeterpuntjes, maar hé, het was voor het eerst hè. Wat mij betreft smaakt het naar meer. Geen column van mij deze keer, anders was ik zowat een uur lang aan het woord geweest, en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Redactrice Vanessa heeft heel enthousiast die taak op zich genomen en heeft een heel leuke en grappige column geschreven en voorgelezen waarin ze ook verhaalt hoe ze het schrijfproces daarvan heeft ervaren.

Wil je het programma terugluisteren dan kan dat op Radio Capelle - Uit de Kast. Bij 'uitzending gemist' onder 15 april op 'uitzending terugluisteren' klikken, en deze keer begint het programma meteen met het interview over Shirley Bassey, natuurlijk na haar hit "Goldfinger" waarmee we het programma openden. Een wijze les van mijn oud-collega en theaterman Hans goed in de oren geknoopt en de technicus met wie wij wegens ziekte van onze vaste kracht voor het eerst werkten, en die op mijn aanwijzing steeds de fragmenten moest starten en dat geweldig deed hartelijk bedankt. Zonder technicus gebeurt er niet veel. Dat is een ijzeren theaterwet zo weet ik van Hans, en ik ging er zomaar vanuit dat die basis omgangsvorm, wat het natuurlijk eigenlijk gewoon is, ook voor de radio gold.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten