donderdag 20 april 2017

Herinnert U zich deze nog? #105

KELLY MARIE
"FEELS LIKE I'M IN LOVE"
1980
Aantal weken: 12
Hoogste positie: 3


Ik weet nog dat ik het destijds een geweldig nummer vond, dit "Feels Like I'm In Love" van de Schotse Kelly Marie. Maar met terugwerkende kracht was het in 1980 eigenlijk al een enigszins gedateerd nummer, en dan heb ik het nog niet over de Minnie Mouse on helium-zangstem van Kelly, maar ik krijg nog steeds het vertederende 'ach ja-gevoel' als ik het hoor.

De echte naam van Kelly Marie is Jacqueline McKinnon, en ze deed vanaf haar 10e al mee aan talentenjachten. Op haar 16e deed ze mee aan 'Opportunity Knocks' een talentenjacht op tv, die ze won onder de naam Kelli Brown met het nummer "I Don't Know How To Love Him" uit de rockopera "Jesus Christ Superstar". Ze kreeg een platencontract en haar eerste single was "Who's That Lady With My Man". Het werd, gek genoeg, alleen in Frankrijk een grote hit. In Nederland nam Patricia Paay het nummer een jaar later op en had er haar grootste solohit mee. In Ierland bereikte ze, in samenwerking met Joe Dolan, de 2e plaats op de hitparade aldaar met "Sister Mary", wat in het Nederlands als "Dokter Bernhard" een grote hit werd voor Bonnie St. Claire en Ron Brandsteder. Aan de titel valt al op te merken dat de rollen in de Engelse versie precies andersom verdeeld waren. Daar waar Ron de dokter was, was Kelly de zuster die het slechte nieuws moest vertellen. 

In haar eigen land wilde het maar niet lukken, in Zuid Afrika en Australië scoorde ze hits en in 1977 ook in Nederland met "Run To Me". "Feels Like I'm In Love" was geschreven door Ray Dorset van Mungo Jerry in 1977 en oorspronkelijk bedoeld voor, hou je vast, Elvis Presley! Als je Kelly's versie hoort vraag ik me af wat 'The King' ervan had gemaakt. Maar Elvis overleed en dus nam Mungo Jerry het zelf op als b kantje van een single. In 1979 kwam Kelly's versie uit, maar het deed in eerste instantie helemaal niks. In Schotland werd het langzaamaan een populaire hit in discotheken en uiteindelijk werd het nummer opnieuw gereleased in de zomer van 1980 en werd het een wereldwijde hit, zelf op nummer 1 in Engeland. 

Kelly bleek het succes van deze hit niet meer te kunnen evenaren, ze bleef tot 2002 met enige tussenpozen dancehits uitbrengen maar met weinig tot geen succes. Kelly is nu 59 jaar is getrouwd en heeft maar liefst 6 kinderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten