dinsdag 20 juni 2017

Tijdsbestek

Alle gebeurtenissen vanaf de ziekenhuisopname op 14 maart tot aan het overlijden van mijn moeder op 10 mei heb ik als één geheel 'geparkeerd' en ben enigszins op de automatische piloot alles wat er na een overlijden van een moeder geregeld dient te worden gaan regelen. Ze was daardoor steeds in mijn gedachten, nog steeds voelde ze heel dichtbij. Onlangs gebeurde er iets, en in mijn gedachten keken mijn moeder en ik elkaar betekenisvol aan, omdat wij beiden er altijd dezelfde ideeën over hadden. Deze week is de laatste week waarin wij ons bezig houden met de aardse zaken betreffende haar verscheiden.

Vanochtend zullen mijn zus, diens dochter en ik erbij zijn als de as van mijn moeder zal worden verstrooid. 's Avonds na het eten gaan we alle spullen die de beide kringloopwinkels niet wilden hebben alsmede het door ons verwijderde tapijt langs de stoep zetten voor het grof vuil, die halen het woensdagochtend op. Mijn zus en ik zullen woensdag ook de woning zoals dat heet 'bezemschoon' gaan maken. Nooit begrepen waarom dat in de loop der jaren niet 'stofzuigerschoon' is gaan heten. Ook zullen we even het tuintje toonbaar maken.

Vrijdagochtend is dan het moment dat we de sleutels van de woning van mijn moeder na inspectie van de bewonersconsulent zullen inleveren. We hadden het ruim genomen, maar uiteindelijk moeten veel zaken toch nog op het laatste moment geregeld worden. Ik heb al kennisgemaakt met de nieuwe bewoonster, ze kwam samen met haar dochter kijken op een dag toen ik de schroefjes en spijkertjes uit de muur aan het verwijderen was. Ik heb wervend over het huis gesproken, en verteld dat de keuken en badkamer gerenoveerd gaan worden voor zij erin komt. Dat was nieuws voor haar, dat had de woningbouw haar niet verteld. Beetje vreemd vond ik dat wel.

En langzaam komt het besef van alles wat er gebeurd is vanaf half maart tot nu. Dat wat ik geparkeerd heb komt in kleine stukjes terug in mijn herinnering. Het tijdsbestek tussen zaken die gepasseerd zijn in die tijd worden pas nu inzichtelijk. Die gefaseerdheid is ook wel goed, ik heb het niet voor niets even weggezet, dan is er voor mij beter mee om te gaan. Na het inleveren van de sleutels vrijdag wordt de periode van regelen zo goed als afgesloten, dan is er tijd en ruimte om de laatste 3 maanden eens even goed te gaan verwerken en een plaats te geven.

Aan dit haakje in de kast van mijn moeder hingen altijd de extra sleutels van  de huizen
van haar kinderen. Nu hangen er de verzamelde sleutels van haar eigen woning te wachten
om vrijdag te worden overgedragen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten