vrijdag 28 juli 2017

"What Do They Know"

De verloofde met wie ik halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw verkeerde, was een grote fan van de betreurde en veel te vroeg overleden countryzangeres Tammy Wynette, en zal dat waarschijnlijk nu nog steeds zijn. In eigen land was ze 'The First Lady Of Country Music', hier kennen we haar vooral van haar hit "Stand By Your Man", en van haar samenwerking met KLF voor de dancehit "Justified And Ancient". Verloofde kwam zelfs bij de voor haar fans zeer toegankelijke Tammy thuis in Nashville. In die tijd kwam ik dus met haar muziek in aanraking en hoewel je countrymusic als de Amerikaanse equivalent kunt beschouwen van alles wat hier qua muziek uit Volendam komt en ander muziekfeest op het plein-achtig repertoire, zijn er soms nummers bij die ik als een soort schuldig plezier toch gewoon leuk en mooi vindt.

Ik ben haar muziek weer aan het herontdekken. Op haar, naar later bleek, laatste studioalbum uit 1994 "Without Walls" staan naast 2 solostukken ook 8 duetten met niet de minsten, o.a. Sting, Cliff Richard en Elton John. Één van die twee solostukken heeft mij altijd erg aangesproken en ik voelde dat ik er een hertaling van moest maken. Het lied heet "What Do They Know" het is geschreven door Don Kees en Richard Ross. Nu heet het "Wat Weten Zij Ervan". 



Wat Weten Zij Ervan

Ze zeggen dat het leven doorgaat, 
een nieuwe liefde komt heus weer in beeld.
'T is het eind van de wereld niet,
op een dag is mijn hart geheeld.
Ik kom iemand tegen, vast een hele leuke man.
Dat is wat ze zeggen, maar wat weten zij ervan.

Ze weten niet hoe ik me voel met in m'n hart intense pijn. 
Zij hebben jouw liefde niet verloren,
dus wie denken ze wel dat ze zijn. 
Zij hielden jou niet in hun armen op het moment dat je moest gaan.
Ze hoeven niet te leren om te leven zonder jou,
dus, wat weten zij ervan. 

Ze zeggen dat zoiets gebeuren kan,
dat het leven je soms pakt.
Maar het voelt of iemand met een mes
mijn leven in tweeën heeft gehakt.
Het is beter een liefde te verliezen, 
dan nooit lief te hebben gehad.
Tenminste dat is wat ze zeggen, maar wat weten zij ervan.
Ze hoeven niet te leren om te leven zonder jou,
dus, wat weten zij ervan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten