dinsdag 22 augustus 2017

Rapporten

Jawel hoor, ook mijn schoolrapporten vanaf klas 1 van de lagere school tot en met het voortgezet onderwijs zaten allemaal in De Doos. In klas 1 en 2 van de lagere school werden mijn verrichtingen gewoon in cijfers uitgedrukt, vanaf klas 3 (schooljaar 1973/1974) werd de waardering met g, v, m en z (goed, voldoende, matig en zwak) uitgedrukt per subonderdeel van de vakken, maar uiteindelijk toch ook met een gewoon cijfer als eindcijfer per vak. Ik weet niet hoe dat nu gaat

Ondanks dat ik niet de beste leerling was, ben ik nooit blijven zitten, altijd nét goed genoeg om over te gaan, of zoals dat toen heette 'bevorderd' naar de volgende klas. Op de rapporten van klas 1 en 2, kon je ook nog 'voorwaardelijk bevorderd' worden, maar tegelijkertijd met de invoering van de letters voor de waardering is dat vanaf klas 3 niet meer mogelijk. Je was over of niet.

Als ik de commentaren van de diverse leraren en leraressen lees is het een wonder dat ik aldoor ben bevorderd, of het moet zijn dat ze bij nóg een jaar met mij in het vooruitzicht een apoplexie vreesden.

Een selectie:
Klas 2: "Hij moet zich wat minder met Grace bezig houden."
            "Hij zal vanaf het begin af aan in de 3e klas flink moeten aanpakken."

Klas 3:"Zijn handschrift is het slechtste van de klas".
            "Rekenen zal in de 4e klas wel eens problemen geven."

Klas 4: "Vraagt wel eens extra aandacht"
            "Proficiat, maar in de 5e klas wat flinker aanpakken."

Klas 5: "Verzorging schriftelijk werk moet beter worden."

Klas 6: "Hij doet redelijk zijn best, iets meer inzet is soms wel gewenst."

Op het voortgezet onderwijs kwam duidelijk naar voren dat ik een talenmensch ben. Bij lichamelijke oefening (gym), steevast een 5 met als omschrijvingen: 'Inzet en prestatie te zwak', 'Inzet te weinig, prestaties te weinig', 'Doet er veel te weinig aan' en 'Veel te slap'.

Maar het klapstuk was wel warenkennis: "Geen cijfer: het zou een negatief cijfer worden onder nul. Hij begrijpt dit vak volledig niet!" Op het rapport staat 'volledig' getypt als 'velledig', maar dit geheel terzijde. Klopt, ik vond het een stomvervelend vak met die buisjes en proefjes.

De rapporten nog es doorlezend verbaast het me dat ik überhaupt zelfstandig een huishouden kan runnen maar ook dat ze op het voortgezet onderwijs niet goed om konden gaan met het feit dat ik me er niet thuis voelde, ik was altijd op mijn hoedde, nooit ontspannen, en dat dát ook mijn schoolprestaties heeft beïnvloed. Want terugkijkend weet ik zelf heus wel dat ik beter had gekund, ik ben niet uit de poppenkast gevallen. Maar het niet naar m'n zin hebben op school en de van daaruit voortvloeiende ondermaatse prestaties zijn er mede de oorzaak van dat ik nooit doorgeleerd heb. Ik kan dat nog steeds jammer vinden, maar gebeurd is gebeurd, en nu aan het begin van mijn schemerjaren vind ik dat ik uiteindelijk best een leuk autodidactisch mens ben geworden die het prima naar z'n zin heeft in het leven met lieve en leuke mensen om zich heen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten