donderdag 21 september 2017

Het g-woord

Gisterochtend was ik vrij vroeg wakker en onder het nuttigen van mijn ontbijtje keek ik even wat er zoal op social media gebeurde, en ik zag dat duizenden mensen met hartkloppingen en verhoogde bloeddruk aan de dag begonnen waren. Was het de dreiging van Donald Trump om Noord Korea van de aardbodem weg te vagen wat hen zorgen baarde, of het feit dat het eigen risico voor de zorg tóch niet omhoog gaat, maar het bedrag nu via de zorgpremie geïnd gaat worden? Nee er was iets gaande wat deze zaken, wereldvrede en kiezersbedrog, tot een nulliteit reduceerde. HEMA is voornemens om de aanduidingen 'jongen' en 'meisje' niet meer aan te gaan geven op de verpakkingen en etiketten van hun kinderkleding.

Ik had het ook gelezen en voor kennisgeving aangenomen, maar er waren mensen die hun ontbijt naar binnen schrokten zonder het daadwerkelijk te proeven, want hun woede was hierdoor gewekt. In soms best lange betogen met vrij veel spelfouten, die hopelijk te wijten waren aan het feit dat ze over hun eigen vingers struikelden om hun mening hierover zo snel mogelijk te kunnen geven, lieten zij weten dat het hellende vlak waarop Nederland zich bevindt met dit besluit daadwerkelijk een feit is. Nu weet ik uit ervaring dat veel mensen niet goed en vooral niet begrijpend kunnen lezen, dat bleek ook uit de reacties.

Velen hadden het idee dat door het besluit van HEMA meisjes als bouwvakkerettes rond gingen lopen en jongens in een wolk van roze tule, Zwarte Piet werd er om voor mij onduidelijke redenen meermalen bijgehaald, het werd zover doorgetrokken dat volwassenen dachten dat van hen verwacht werd dat ze zelf in kleding moesten gaan lopen die in eerste instantie bedoeld was voor de andere sekse. Iemand stelde zich een soort schrikbeeld voor van allemaal dezelfde vormeloze kleding en hetzelfde kapsel, het Noord Koreaanse model zeg maar, en unaniem vonden ze dat 'het allemaal veel te ver doorsloeg in Nederland', terwijl juist zij degenen waren die doorsloegen. "Dabei war'n da am Horizon nur 99 Luftballons" moest ik aan denken, want alleen de aanduidingen 'jongen' en 'meisje' verdwijnen, verder niets. Tussendoor waren er nog anderen die het wel begrepen en enigszins sussend de overstuur geraakte mensen wat probeerden te kalmeren, maar dat was verspilde moeite. Zelf meng ik me nooit in dat soort verhitte internetdiscussies.

Ik vind het idee van HEMA wel een verademing in vergelijking met het personeel en de beveiliging van Zara in Amsterdam en Breda, die klanten schoffeerden waarvan zij vonden dat die niet op de juiste afdeling winkelden. Nu vermoed ik dat HEMA bewust gekozen heeft om voor het modewoord 'genderneutraal' te kiezen in hun bekendmaking, wat bij veel mensen als een rode lap op een stier werkt, waardoor ze niet meer verder lezen en in hun mening, gevormd door aannames vanwege dat woord, volledig leeglopen. HEMA had door die keuze en de overspannen reacties erop alle aandacht, en opvallen zodat er over je gepraat wordt is belangrijk in de detailhandel. Want het had niet gehoeven, als ze het stilzwijgend hadden gedaan was het vrijwel niemand opgevallen.

Het is niet dat nu er binnenkort geen 'meisje' meer op een bloemetjesjurkje staat, dat er ouders zullen zijn die niet begrijpen dat het kledingstuk in eerste instantie niet voor hun zoontje is bedoeld. Bij een basic lichtblauw t-shirtje moeten papa en mama zelf even nadenken of het iets is voor hun kind is, en wat vindt het kind vanaf een bepaalde leeftijd zelf? Ik ken een jongetje van zes die gek is op K3, en zo zijn er meisjes die de Power Rangers heel geweldig vinden. Het is een storm in een glas water, maar als al die mensen die zo gestrest hun ochtend zijn begonnen door dit bericht daadwerkelijk allemaal ouders zijn van kleine kinderen, heb ik erg met die kinderen te doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten