zondag 17 september 2017

In loving memory: Glenn Quinn

Steeds zie ik op Facebook een post voorbij komen dat ik bij de 1% van de wereldbevolking hoor die nog nooit naar de tv-serie"Game Of Thrones" heb gekeken. Ik voel me er niet minder om, het zou trouwens zomaar kunnen zijn dat ik over een jaar of 20, Deo volente, de serie alsnog in z'n geheel zal gaan bekijken, want dat heb ik onlangs ook gedaan met de 20 jaar geleden gestopte serie "Roseanne".

Ik heb er erg van genoten, hoewel het volledige laatste seizoen wat mij betreft achterwege gelaten had kunnen worden, de koek was duidelijk op. Een tijdje terug heb ik al in een  toen en nu-blogje geschreven over hoe de vijf leden van het gezin Conner er nu uitzien, en bericht dat er volgend jaar een reünie komt met de originele castleden. Er waren natuurlijk nog meer acteurs en actrices die vaste terugkerende rollen hadden, zoals Johnny Galecki, die nu furore maakt in de serie "The Big Bang Theory". Hij speelde het vriendje en latere man van dochter Darlene. Zijn broer, in de serie, en vriendje en latere man van oudste dochter Becky werd gespeeld door Glenn Quinn.

Glenn is geboren in Ierland en heeft daar tot zijn 18e gewoond, toen is hij samen met zijn moeder en zussen naar Californië geëmigreerd. Twee jaar daarna begint hij al voorzichtig met acteren, na wat kleine rollen gaat hij de rol van Mark Healy in "Roseanne" spelen. Het zou eenmalig zijn, maar hij is erbij gebleven tot het laatste seizoen. Tijdens "Roseanne" speelt hij ook in de serie "Covington Cross", en vanaf 1999 tot 2003 was hij te zien als Allen Francis Doyle in de vampierenserie "Angel". Glenn vond het fijn dat hij in die rol zijn Ierse accent mocht spreken. 'Het voelt alsof je een paar oude schoenen aan doet, na het zolang te hebben verborgen in mijn andere rollen" zei hij daarover.

Het is een guilty pleasure van mij, om bij het zien van een oude serie of film op te zoeken hoe het nu met de acteurs en actrices gaat. Bij Glenn kwam ik tot de schokkende ontdekking dat hij in 2002 op 32 jarige leeftijd was overleden aan de gevolgen van een onbedoelde overdosis heroïne. De hele verdere serie heb ik steeds met gemengde gevoelens naar hem gekeken, zo'n jong veelbelovend leven veel te vroeg beëindigd.

Roseanne Barr zei over dit tragische voorval dat hij 'een slachtoffer van Hollywood' was. Een aantal collega's van de serie waren bij zijn uitvaart aanwezig, en Michael Fishman (DJ Conner) heeft een memorial fund opgericht in Glenn's naam. Om Glenn te eren heeft Darlene in de reünie-serie een zoontje die Mark zal heten, naar de rol de Glenn speelde. Maar het zou zoveel fijner zijn geweest als Glenn er zelf bij had kunnen zijn.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten