dinsdag 5 september 2017

Vrijwillig

Plotseling zag ik mezelf achter de computer zitten om een klacht in te dienen omdat ik het folderpakket van die week niet had ontvangen, en ik besefte dat hier metten gemaakt moesten worden. Op al mijn sollicitaties krijg ik, zoals ik al eens eerder heb vermeld, nagenoeg hetzelfde antwoord, ik pas niet in het profiel, en er hebben kandidaten gesolliciteerd wiens cv en ervaring beter aansluiten op de aangeboden functie. Ik geloof dat direct, net zoals ik ook het meer dan sterke vermoeden heb dat deze kandidaten belangrijk jonger zijn dan dat ik dat ben. Mijn leeftijd is een gegeven waar ik verder zelf niet zoveel aan kan doen, dus kan ik me er ook niet druk om maken. Er wordt in Nederland nu eenmaal (leeftijd) gediscrimineerd. Het zij zo.

Ik doe al een jaar vrijwilligerswerk bij Radio Capelle als columnist, en ik besloot om op nog twee vrijwilligersfuncties te solliciteren. Curieus is dat mijn brieven/mails naar deze organisaties niet veel anders zijn dan mijn sollicitatiebrieven naar betaalde functies, zeker qua toonzetting, maar dat ik van hen, los van elkaar, vrijwel per omgaande een antwoord terug kreeg waarin mijn enthousiasme werd geprezen, ook heb ik met beiden al contact gehad.

Voor één functie heb ik telefonisch een auditie moeten doen en daar volgt binnenkort een tweede auditie op, waarop ik me aan het voorbereiden ben, en waarover ik t.z.t. een blogje zal schrijven. De andere functie was bij Taalpunt, daar heb ik twee weken geleden een gesprek gehad waaruit naar voren kwam dat ik vanwege mijn interesse in taal geschikt was om als taalcoach te gaan werken.

Gisteren heb ik daarover een tweede, meer inhoudelijk, gesprek gehad en van beide kanten beviel de kennismaking goed, zodat zo snel mogelijk ingepland zal gaan worden om eens mee te lopen met een al ervaren taalcoach voordat ik aan een anderstalige word gekoppeld als taalcoach (taalmaatje, begeleider) om hem of haar te helpen en te ondersteunen in het leren en spreken van de Nederlandse taal. Zelf word ik ook door middel van een basistraining en verschillende andere trainingen van de stichting 'Het Begint met Taal' op de hoogte gebracht hoe ik het werk als taalcoach het beste kan doen.

Het mes snijdt dus aan twee kanten, ik kan mensen helpen met de Nederlandse taal, en ik doe iets wat ik leuk vind, werken met taal, tevens leer ik en passant zelf ook nog het e.e.a. door de trainingen, waarmee mijn kans op betaald werk misschien ook weer wat vergroot wordt , en vlak het in deze tijd zo belangrijke netwerken niet uit, kortom je weet nooit hoe een balletje kan rollen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten