zondag 10 september 2017

Zeezout

Vroeger had mijn moeder een keulse pot in de keukenkast staan waarin een pak Jozo keukenzout was uitgestort, en waarvan ze met een plastic schepje de maaltijden die ze bereidde zo nodig van zout voorzag. Als je op jezelf gaat neem je heel veel dingen van thuis over, zeker huishoudelijke en kookgerelateerde zaken, dus ook ik had een pot met zout van Jozo.

Dat was 30 jaar geleden. Nu heb ik een elektrische zoutmolen met daarin grof roze Himalayzout. Toegegeven ik ben voor de kleur gevallen, want zout is volgens mij gewoon zout. En in die 30 jaar is ons ook veelvuldig via allerlei wetenschappelijke onderzoeken op het hart gedrukt dat we zeer matig moeten zijn met het gebruik van zout, want zo goed is het niet; verhoogde bloeddruk, hart- en vaat ziekten, nierziekten om maar eens wat te noemen. Bovendien zit er in bijna alles wat we eten al meer dan voldoende zout. Voor volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. 

Ondanks dat heb ik een trend waargenomen, die hand over hand toeneemt: zeezout. Zeezout wordt in de markt gezet alsof het om een gezonde(re) toevoeging gaat. Vergeleken met gewoon keukenzout bevat zeezout een klein beetje meer mineralen, zoals magnesium en calcium, maar zo weinig dat het bij normaal gebruik niet bijdraagt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. 

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de bekende slaafvrije chocoladerepen van Tony's Chocolonely de eerste waren met de smaak melk-karamel met zeezout. Dat was blijkbaar een succes, want sindsdien is het hek van de dam. Verkade en andere fabrikanten kwamen met een eigen variant, en ook de Magnum chocoladeijsjes kregen er een soort met zeezout bij, waarop andere ijsfabrikanten niet achter konden blijven. Mona kwam met karamel-zeezout intense vla, en Albert Heijn ging naast de bekende chocoladesoesjes nu ook karamel-zeezoutsoesjes verkopen. Was de toevoeging van zeezout ogenschijnlijk voor het wat duurdere segment chocolade/karamel gerelateerde artikelen. In de nieuwe folder van Albert Heijn is aan hun eigen merk hagelslag een variant met zeezout toegevoegd voor slecht 99 cent. Daarnaast zijn ook de aloude zoute chips en andere zoutjes naar deze trend opgewaardeerd met toevoeging van zeezout, althans zo wordt het op de verpakking vermeld.

Extra zout toevoegen terwijl we al genoeg zout binnenkrijgen. Ik vind het gek. En het is het (marketing)woordje 'zeezout' dat het 'm doet, hè. Geen mens zou bovenstaande lekkernijen kopen als er op stond 'met extra zout'. Gewoon lekker van genieten, maar zoals alles, met mate. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten