zondag 29 oktober 2017

Verkeersdiploma

Ik moet dringend mijn cv eens gaan bijwerken met al die diploma's die ik ooit heb behaald en welke wat in de vergetelheid zijn geraakt. Zo kwam ik het diploma voor het schriftelijk verkeersexamen tegen, welke ik op 9 maart 1976 behaald heb. Er staat me niets meer van bij. Wat me wel bij staat is het praktijk examen. Dat zal, neem ik aan, rond dezelfde tijd zijn afgenomen.

Wij kinderen moesten een genummerd hesje aan en een bepaalde route rijden op de fiets. Hoe stond aangegeven hoe je die route moest volgen weet ik niet meer. Het was een route die was uitgestippeld in de wijk rondom de school. Onderweg zaten er mensen in hokjes en ook verdekt opgesteld in winkels die bekeken of wij ons wel aan de geleerde verkeersregels hielden. Of we netjes onze hand uitstaken bij het afslaan, goed rechts hielden e.d.. De rit was denk ik zo'n 15 a 20 minuten. Ik heb het ook met goed gevolg afgelegd, maar een bewijs daarvoor heb ik niet meer. Wel dus van het schriftelijk examen.

Het was voor ons kinderen een belangrijke en spannende tijd, dat weet ik nog heel goed, we hadden het over niets anders. Ik weet niet of deze verkeerslessen en -examens nog steeds op lagere scholen worden gegeven en afgenomen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten