maandag 20 november 2017

De gang der dingen

Zaterdagavond voor het slapen gaan nam ik nog even het nieuws door en vernam dat het voormalige uitermate populaire tieneridool uit de jaren 70 de nu 67 jarige David Cassidy in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen wegens orgaanfalen, en dat een levertransplantatie noodzakelijk is anders zal hij binnen afzienbare tijd overlijden.

Zondagochtend hield dit trieste bericht me nog bezig en ik zette David's muziek op, zijn solonummers en de nummers die hij samen met een aantal sessiezangers en -zangeressen had opgenomen als The Partridge Family, tevens de naam van de televisieserie die tussen 1970 en 1974 heeft gelopen en David dus tot het voornoemde tieneridool had gemaakt. Al googelend op zijn naam kwam ik een interview tegen van David uit februari van dit jaar waarin hij vertelde dat hij net als zijn opa en moeder aan dementie lijdt.

Nu moet je even goed opletten: in dat interview vertelde hij over zijn inmiddels overleden moeder en dat hij haar enige zoon was. "Mmh. ik dacht dat ie nog een broer Shaun had die ook platen maakte", nader onderzoek wees uit dat dit zijn halfbroer is, ze hebben dezelfde vader; Jack Cassidy, en Shauns moeder is Shirley Jones die in The Partridge Family de moeder van David speelde, en dus in werkelijkheid zijn stiefmoeder is, dat laatste wist ik wel. "Shirley Jones...hoe zou het daar mee zijn?" Het gaat goed, 83 jaar en acteert nog steeds zo nu en dan. Ik ontdekte een interview met haar uit 1989 en daar vertelde ze dat haar andere zoon Patrick Cassidy zojuist een film had gemaakt, 'Longtime Companion' die veel goede en mooie kritieken had gekregen en ze vertelde waar het over ging en ik dacht: "Het zal toch niet waar zijn....?!"

Het was in 1992 of 93 toen ik samenwoonde met mijn eerste verloofde en wij op tv een film zagen die me, vooral vanwege de magistrale ontroerende slotbeelden, maar ook zeker door het verhaal heeft doen snikken als een klein kind. Nu is daar niet zoveel voor nodig, de eerste tonen van 'Pastorale' doet mijn keel al samenknijpen, maar toch die film heeft dus een onuitwisbare indruk achtergelaten en ik heb het altijd jammer gevonden dat ik niet wist wat de titel was. Tot nu ik Shirley Jones er in een interview van 28 jaar geleden over hoorde praten. Ik heb het opgezocht en jawel het ís die film! Hij kan in z'n geheel bekeken worden op You Tube, maar hij is ook (ooit) uitgekomen op dvd, en nu kan ik er gericht naar zoeken, want met dutch subtitles kijkt het net iets meer ontspannen. Zo kunnen de dingen dus gaan. Verheugd over deze ontdekking gaat mijn hart tegelijkertijd vanzelfsprekend uit naar David Cassidy en zijn familie in deze zware en verdrietige tijd.

Shirley Jones en David Cassidy ten tijde van 'The Partridge Family'.

De door mij lang gezochte film 'Longtime Companion'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten