zondag 10 december 2017

Kort versus lang

Je hoorde een hit en je vond het een leuk nummer, en wilde het album van de desbetreffende artiest kopen waar dat liedje opstond, maar dat was dan vaak niet de versie die een hit was, maar een lange uitgesponnen uitvoering daarvan. De single was dan de zogenaamde 'single version', '7" version' of 'single edit' van het album nummer. Ook kon het nummer op single een totale andere mix zijn dan die op het album stond. Die teleurstellende ervaring had ik in 1984 toen ik het album "Seven And The Ragged Tiger" van Duran Duran kocht vanwege hun grote hit "The Reflex" die er in een heel andere versie opstond dan de single.

Ik ben dus duidelijk een singleversie-mens. In deze tijd waarin albums van toen worden heruitgegeven met bonustracks, zijn onder die bonustracks vaak ook de singleversies van de hits te vinden. Persoonlijk ben ik erg in mijn nopjes met uitgaven van artiesten, zoals onder andere van BR Music, met als duidelijke titel "The Singles". De autist in mij komt naar boven als er een compilatie album met hits van een artiest uitkomt en niet alle hits staan er op, dat dwingt mij om zelf compilatie's te maken met daarop zoals ik vind hoe het zou moeten.

Ook fijne uitgaves zijn die van de serie "The Golden Years Of Dutch Pop Music". Ik heb er al eerder over geschreven, dubbel cd's met a- en b kantjes van singles eventueel aangevuld met wat uitstapjes of album tracks. Onlangs is er weer een set nieuwe uitgekomen van Gruppo Sportivo, Frank Boeijen Groep, Herman Brood & His Wild Romance en Time Bandits, en die laatste heb ik aangeschaft.

Time Bandits is de band met als vast gegeven zanger Alides Hidding, en verder een steeds wisselende line-up. Ze bestonden van 1981 tot 1988 en maakten muziek met invloeden van funk, rock, soul en disco, waarmee ze internationaal aan de weg timmerden. Ook zij hadden op hun albums vaak langere versies staan van hun singles, en nu zijn op deze uitgave voor het eerst alle singleversies verzameld.
Ik ben er als een kind zo blij mee.


Een aantal releases van BR Music

Geen opmerkingen:

Een reactie posten