zondag 24 december 2017

Over en weer

Gisteren heb ik gewerkt, terwijl het oorspronkelijk niet in de bedoeling lag dat ik op zaterdag zou werken. Het is me vorige week gevraagd en ik heb 'ja' gezegd. Ik vind dat ook heel normaal. Als er een leuke werksfeer is, dan heb je over en weer (werknemer→werkgever en vise versa) wat voor elkaar over. Daar waar alles maar van één kant moet komen, vaak van werknemer naar werkgever toe, werkt dat naar mijn idee op de lange duur ontwrichtend. Nou ja, naar mijn idee, ik heb lang genoeg bij één bedrijf gewerkt om te zien dát het niet goed werkt.

Leidinggevenden die per definitie 'nee' zeiden als één van hun personeelsleden een dag vrij vroegen, zonder te kijken naar de mogelijkheden, maar wel verwachtten dat diezelfde mensen op afroep beschikbaar waren. Of hoog van de toren bliezen als iemand wat later van de pauze terug was, maar niet zagen dat diezelfde persoon zoveel andere zaken zonder te vragen gewoon oppakte. Op den duur gaat zo'n misplaatste superieure houding tegen je werken, en heb je het personeel tegenover je staan in plaats van naast je. Ik had gelukkig een leidinggevende die er net zo in stond als ik, en omdat binnen het redelijke alles kon, was het ook geen punt om eens in te springen, anders of extra te werken als dat gevraagd werd. Over een weer. Zoiets gaat als het goed is heel organisch.

Vandaar mijn aversie tegen, ik heb het al in een ander blogje gemeld, het in vacatures zetten dat er gezocht wordt naar iemand met 'geen 9 tot 5 mentaliteit'.  Je kunt op je vingers natellen dat het bij het desbetreffende bedrijf structureel is dat je langer door werkt dan dat eigenlijk de bedoeling is, en dat het waarschijnlijk niet eens wordt doorbetaald, maar het als loyaal naar het bedrijf toe wordt gezien. Vaak zie je in zulke vacatures niet wat het bedrijf extra te bieden heeft voor het personeel buiten de gebruikelijke cao-technische zaken.

Maar zoals ik al zei, is de sfeer leuk, en werkt iedereen er hard aan om de doelen die zijn gesteld te halen, zal niemand het erg vinden om zo nu en dan een stapje harder of extra te werken. En zijn er toch werknemers die daar bezwaar tegen maken, dan zul je een gesprek moeten aangaan met het betreffende personeelslid en desnoods de vraag moeten stellen of jullie wel met elkaar door willen gaan, want over en weer betekent dat zowel van de werkgever als van de werknemer inspanningen kunnen worden gevraagd die worden beschouwd als ongeschreven basis omgangsvormen van goed werkgever- en werknemerschap. Al geldt voor beide kanten: niets is vanzelfsprekend en is het de toon die de muziek maakt, over en weer.

En ja, ik heb een hele leuke werkzaterdag gehad!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten