woensdag 17 januari 2018

Fire!

Ik ontving een schrijven dat er binnenkort aan mijn voordeur een geüniformeerde brandweerman zich zal melden. Nu ken ik films die zo beginnen, maar dit zal niet zo'n bezoek zijn, althans dat kan ik niet uit de brief opmaken. Bijzonder is wel dat er geen datum in staat, maar 'De brandweer komt vanzelf bij u in het woongebouw voor de woningcheck'. Verder staat gemeld dat de man in uniform is en zich kan zich legitimeren.

Hij komt vanwege het feit dat de Brandweer Rotterdam-Rijnmond en de woningbouwvereniging gezamenlijk de campagne "Veilig Wonen" zijn gestart. De brandweer komt langs om samen met mij te gaan kijken hoe mijn woning tegen brand is beveiligd. Wordt de elektra veilig gebruikt? Wat is de vluchtroute? Staan daar spullen in de weg? Daarnaast krijgen we naast het advies en de controle ook twee rookmelders die de man zal ophangen. Die mag ik nooit uitschakelen, zo staat te lezen. De batterij gaat 10 jaar mee, dus hoef ik die nooit zelf te vervangen, lees ik verder. Maar na 10 jaar dan? Nou ja, voor latere zorg. Verder mag ik ze niet aanpassen of verwijderen. Ik heb er wel lol in om hem dan ook de bijzondere wijze te laten zien waarop de woningbouw heeft gemeend mijn gasaansluiting met een omleiding te moeten aanbrengen nadat de werkmannen in mijn gasleiding hadden geboord tijdens de renovatiewerkzaamheden in oktober.

Waar mijn brandweerman de rookmelders op gaat hangen? Één in de hal en de andere in de slaapkamer..... Een geüniformeerde brandweerman in mijn slaapkamer. Ik moet dit nog even verwerken, het lijkt wel erg op het scenario van die film waar ik eerder over sprak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten